A Piros Műanyag Gitár történetei 1. - Indul a Cluster One White Stripes sorozata

2008. 01. 03.

Poligrafovics

A fekete-fehér-piros duóról szóló eposzunk első része, tudjátok meg ti is miért zongorázik Jack White, mikor gitározni sokkal jobban tud!

Felettébb örömteli pillanat ez, mikor is a Cluster One elindítja régóta tervezett újabb sorozatát "A Piros Műanyag Gitár történetei" címmel, melynek mélységes művészeti célja az, hogy kicsit bemutassa, kicsit istenítse, és kicsit ajánlja mindenkinek azon amerikai duó eddigi zenei munkásságát, ami tíz év alatt a detroit-i underground-ból felkapaszkodva (felmenetelve inkább) képes volt fejreállítani (és sok szempontból meghatározni) a 21. század rokkendrollját. Nem, nem Simon és Garfunkel. A White Stripes háromszínű alternatívája ez, róluk szólnak "A Piros Műanyag Gitár történetei".

get behind me satanA Cluster One obszcén zenei oldalhoz méltóan ezen sorozatunk sem ott indít, ahol az mindenki számára várható lenne, ám az elv, mely a sorozat egyes részeit majd teljes egésszé állítja össze létezik, és ígérem átlátható és érthető lesz majd a végére. Az első cikk ugyanis formabontóan a duó ötödik, Get Behind Me Satan címet viselő lemezét veszi górcső alá, az ok: a Get Behind Me Satan a White Stripes legkevésbé White Stripes-os lemeze, ami a kezdeti sokk és a nagy-nagy elvárások leküzdése után szorosan ott van az all-time-favorite Elephant mögött.

Az első, és egyben talán legfontosabb dolog, amit a Get Behind Me Satannal kapcsolatban meg kell jegyeznünk az a borzasztó szimpatikus és merész húzás, hogy a lemez hangszerelésben szinte teljesen másfelé indul, mint az Elephant, sok egyéb befutott (a White Stripes esetében Grammy-díjas) zenekarral szemben. Nincs kínos önismételgetés, paródiába hajló erőlködés, ami helyenként annyira jellemző, vegyük akár az új RHCP-t... A White-páros meghozta a művészileg lehető legjobb döntést, mikor a Get Behind Me Satan felvételeinél Jack White háromnegyed részben a zongora mögött ücsörgött ugyanazokkal a teljesen alap akkordokkal, amiket az Elephant-on a Piros Műanyag Gitáron zúzott. A Piros Műanyag Gitárnak tehát ehhez a lemezhez volt a legkevesebb köze, de az ebből következő meglepetés pontosan úgy hatott, ahogy kell: Bazzeg, ezek ilyet is tudnak (akarnak) csinálni?

Persze a fókuszba került zongora mellet az alapok nemigen változtak, maradnak a pár akkordos, jazz-zenészek számára bizonyára gyilkos egyszerűségű dalok, amiket a mindig szigorúan alapritmusokban használt dob, a szimpla zongora-gitár menetek és Jack White helyenként zavarbaejtően nevetséges éneklése (avagy nyávogása) valahogy mindig összehoz valami elemi módon működő dologgá. Aki egy Grammy után olyan szerkesztést enged meg magának, mint például a 'The Nurse' című opusz dobmenete, meg alapból ilyen dalokat ír, amellett nem lehet elmenni egy(pár) padlófogós röhögés nélkül, ami itt teljesen pozitív értelemben áll.

jack whiteAz album dalai pedig ismét a legkülönbözőbb, legvalószínűtlenebb dolgokról szólnak, kezdve a nyitó 'Blue Orchid'-dal, amiről a mai napig nem lehet tudni, hogy Jack egy zeneipari atrocitásáról, avagy egy azonos nevű gyerekpornó-hálózat elítéléséről szól (plusz ezek kombinációja, plusz még száz más lehetőség, figyelembe véve a bibliai utalást az album címével, ami szintén ebben a dalban hangzik el), vagy a 'Take Take Take' játékos, ironikus rajongása Rita Hayworth iránt, aki Jack régi ideálja volt többek között legendás vörös hajfürtjei miatt... A 'My Doorbell' klipjében egy egész óvodányi lurkó szerepel, az 'Instinct Blues' ugyanekkor az ember állati ösztöneit kéri számon egy kapcsolaton... A 'Little Ghost' tulajdonképpen megint csak egy gyermekdal bájával fakaszt mosolyra, míg az 'I'm lonely (but I ain't that lonely yet)' a szerelmi bánatból elkövetett öngyilkosságok témáját feszegeti... Olyan lemez ez, melyen a hihetetlen nyomás ellenére, ami a szerzőpáros vállát nyomhatta egy vidám tét nélküliség hallatszik, ami egészen példa nélküli és élvezhető.

Az album legnagyobb érdeme tehát az, hogy pont úgy került a rajongók és a kritikusok háta mögé, mint maga a Sátán, és mindennek ellenére tetszett is nekik. És ez több, mint elég - ez művészet.

A Piros Műanyag Gitár Történetei:
01 Get Behind Me Satan
02 Under Blackpool Lights
03 A kezdetek: The White Stripes, De Stijl

Linkek:
The White Stripes hivatalos

Get Behind Me Satan Jack White Meg White piros műanyag gitár White Stripes

131975