Az elveszett kisfiú (Travis: Ode to J. Smith)

2008. 10. 07.

azazello413078

Ode To J SmithA félreértések elkerülése végett leszögeznénk, hogy a Langyos Brit Popzenei Hét célja alapvetően nem a fikázás és a flegma vállvonogatás. A hiba nem a mi készülékünkben van: a helyzet az, hogy a műfaj tökéletesen semmitmondó lemezeket termel mostanában. Vannak persze üde színfoltok is, mai írásunk tárgya azonban nem tartozik közéjük.

Ode To J SmithLassan azok is meghülyülnek, akiket pedig lehetett szeretni. Miért gondolja például mindenki mostanában, hogy az egyetlen út a sikerhez a pátoszos stadion-rock? Mikor lett a Kings of Leon viccesen tökös retrójából elszomorítóan töketlen nyenyergés (Only by the Night)? Miért vált az egyébként is giccshatáron mozgó Keane hirtelen a U2-t imitáló Killers gyenge imitációjává (Perfect Symmetry)? És könyörgöm, mi járhatott a Világ Legszimpatikusabb Zenekarának frontembere, Fran Healy fejében, amikor úgy döntött, hogy eldob mindent, amiért a Travist szeretni lehetett, és intim hangulatú akusztikus popdalok helyett ezentúl arénarengető szoftrock-himnuszokat fog írni? Nemtom, nemtom.

Legjobb pillanataiban persze a címét a kisemberek hányattatásairól kapó Ode to J. Smith is képes örömet okozni, csak sajnos annyira kevés az ilyen momentum, hogy nem kárpótol az érthetetlenül elhibázott koncepcióért. Alapból eléggé morbid a zenekar részéről a kezdetben többek közt éppen Travis-hatásokból táplálkozó Coldplay útjára lépni, több éves késéssel, jóval gyengébb színvonalon. Mert hiába ígért Healy "visszatérést a gyökerekhez", az új lemez olyan messze van az 1997-es Good Feeling Oasis- és Weezer-rokon power-popjától, mint leszázalékolt bútorasztalos az űrturizmustól. Egyáltalán, ki érezte úgy, hogy mindenképpen vissza kell térni valamihez? A legtöbb kritikus által puszta sznobizmusból hangoztatott vélemény, miszerint az első album után a Travis menthetetlenül a dögunalmas, érzelmeskedő liftzene irányába ment el, egy lószar. A kissé félresikerült 12 Memories kivételével minden lemezre jutott legalább két perfekt popsláger, ráadásul a tagok példamutató módon kimaradtak a sokak végzetévé vált, rendkívül irritáló politikai és emberi jogi pionírkodásból is. Fran Healy ugyan nem szerepelt annyit a tévében mnt Bono, viszont nem is fordult ki tőle az ember gyomra.

No mindegy, a lényeg, hogy az Ode to J. Smith egy egészen másfajta Travis képét mutatja, egy erőlködő, félresiklott zenekarét, ami annyira magabiztos, mint egy megszeppent kisfiú az anyukája nélkül a Wembley közepén. A nyilvánvalóan slágernek szánt 'Song To Self' annyira lágy, hogy szinte elcsöppen, a nagy hévvel beharangozott rockosabb vonalat képviselni hivatott 'Something Anything' szomorúan jellegtelen, a 'J. Smith' férfikórusa és a záró 'Before You Were Young' refrénjében megszólaló gong(!) pedig egyenesen megbocsáthatatlan. Az összképet csupán a megszokott sémához visszanyúló darabok javítják némileg, a kedvesen romantikus 'Last Words' négy percre visszahoz valamit a régi hangulatból, a Calexico-dalokra hajazó, álmodozós 'Friends' is kellemes darab, de a refrénjében erőteljesen a Backstreet Boys 'Larger Than Life'-ját idéző nyitódal, a 'Chinese Blues' is elmegy. Tulajdonképpen az a szomorú, hogy még ezek a számok is csak a régebbi lemezek középmezőnyében foglalhatnának helyet, itt mégis kiemelkednek. Rossz látni, hogy egy ennyire kedves, szeretnivaló és főleg tévedhetetlennek látszó zenekar ennyire mellé tud lőni.

Linkek:
Travis hivatalos
Travis MySpace

Langyos Brit Popzenei Hét:
01 Kimerülő kutyaól (Oasis: Dig Out Your Soul)
02 Ki látta Pistikét? (Travis: Ode to J. Smith)
03 Másnapos időutazás (Keane: Perfect Symmetry)
04 Inkább a foci (The Verve: Forth)

Fran Healy Langyos Brit Popzenei Hét Ode to J Smith Travis

131975