Beszéljünk a halálról (Chad VanGaalen: Soft Airplane)

2008. 11. 29.

azazello413078

Soft Airplane coverNovember a halál hónapja, amit mi annyira komolyan vettünk, hogy alig írtunk, így olvasóink zavartalanul elmélkedhettek az elmúlásról. Most viszont megtörjük a csendet és egy olyan előadó új lemezét vesszük górcső alá, aki miatt a kanadaiaknak végre nem kell hivatalosan is bocsánatot kérniük.

Soft Airplane coverRögtön be kell vallanom, hogy Chad VanGaalen nevét egészen pár héttel ezelőttig nem ismertem, eddig megjelent két lemezét nem hallottam, még a Pitchfork méltató kritikája is elkerülte a figyelmemet (nem mintha a Pitchfork bármilyen kritikája számítana bármit is). Az egyetlen ok, amiért végül vettem a fáradtságot és meghallgattam a szeptemberben megjelent Soft Airplane-t, ez a klip volt. A 'Molten Light' ugyanis az egyik legkomolyabb murder ballad, amit az utóbbi időben hallottam, a VanGaalen által kreált, szürreális videóval kiegészítve pedig az év leghátborzongatóbb audiovizuális élményei közé kívánkozik.

Ezek után nem különösebben meglepő, hogy a nemrég a legendás Sub Pop kiadóhoz szerződött kanadai zenebohóc multiinstrumentalista új albuma szinte végig a halálról szól. A vicc az, hogy ennek ellenére a legkevésbé sem szomorú, sőt; kevesen tudnak ennyire felemelően írni egy ilyen félelmetes dologról. Persze adódik a kérdés: a halál tényleg ennyire félelmetes, vagy csak hülyén állunk hozzá? VanGaalen könnyed eleganciával helyezi az elmúlás tematikáját fülbemászó barkács-pop keretek közé, rettegés és undor helyett már-már szentségtörő közönnyel énekel arról, amiről sokan beszélni sem mernek. Ez a különös kettősség a lemez abszolút csúcspontjának számító 'Cries of the Dead' kortalan szépségű gyöngyszemében mutatkozik meg leginkább, de a koncepció végigvonul az egész anyagon. Éppen a bevezetőben említett, baljós 'Molten Light' az egyetlen kivétel, ezért megtévesztő kissé, hogy pont ezzel a szerzeménnyel reklámozzák az albumot -- bár a célnak sokkal jobban megfelelő Willow Tree is kapott némi rádióidőt jobb helyeken, de klip nem készült hozzá. A kettősség a zenében is jelen van: egyrészt vannak a (jobban ikerült) szívet melengető, javarészt akusztikus hangszerekre épülő dalocskák, másfelől viszont az album közepe felé a kísérletezgetősebb lo-fi effektorgia kerül előtérbe, valahol a Sonic Youth és Thurston Moore szólólemezeinek nyomdokán, ami szintén nem rossz, csak kevésbé működik. VanGaalen kedvesen bizonytalan falzettje sokakat biztos Thom Yorke hangjára fog emlékeztetni, de talán stílszerűbb -- és helyesebb is -- ha inkább a honfitárs Neil Young orgánumához hasonlítjuk.

A Soft Airplane mindenképpen kellemes hallgatnivaló a decemberi lista-dömping előtt (nem árulok el nagy titkot ha elmondom: ott lesz a legjobbak között), egyúttal tökéletes karácsonyi ajándék, ami egy halálközpontú album esetében, valljuk be, nem kifejezett elvárás. Tudjuk, hogy vannak olyan -- általunk, akik a keresztény kultúrán szocializálódtunk, általában elmaradottnak tekintett -- részei a világnak, ahol nem gyászolják, hanem ünneplik a halottakat: talpig fehérbe öltöznek és hajnalig táncolnak. Ők még tudnak valamit, amit közülünk már csak nagyon kevesen. VanGaalen megpróbálja újra megtanítani.

Linkek:
Chad VanGaalen MySpace

Chad VanGaalen Soft Airplane

131975