Zenehallgató utasok a BKV ellen: monnyon le!

2008. 03. 29.

Lamorak

Sok mindenért tehető felelőssé és ezért sok irányból támadható is a BKV, meg is teszik ezt helyettünk mindenféle erre szakosodott pártok és szervezetek dícséretesen. Mindenesetre egyikük sem szól a zenehallgató utazóközönség szívéből, így most a zenehallgatók nevében mi is közzétesszük a BKV-val szembeni követeléseinket.

Cynical Mass A BKV-t annyi mindenért lehet támadni, hogy lassan már felesleges is, járatritkítástól kombínóig. Legfurcsábbnak viszont az tűnik nekünk, hogy ezek a támadások mindig csak mindenféle gazdasági és közlekedési, esetleg környezetvédelmi szempontokból történnek. Az utasok kényelmével csak szegről-végről foglalkoznak, és a problémák legfontosabbikát még soha, sehol nem említették.

Nevezetesen: mi a legeslegnagyobb baj a BKV-val? Drága a bérlet, bunkók az ellenőrök, ritkítják a járatokat, nincs fűtés, nincs légkondi? ugyan már. Az a legnagyobb baj, hogy a BKV legtöbb járműve annyira hangos, hogy lehetetlen rajta rendesen zenét hallgatni!! Mert az még oké, ha valaki nyomatja a Slayert vagy a System of a Down-t, bár a legdurvább trolikon már Tom Araya énekléséből sem hallható ki minden apró (és nagyon fontos) árnyalat; de mi van, ha az ember mondjuk akusztikus zenét akar hallgatni, vagy (horribile dictu, több értelemben is) jazzt? Próbálj csak Tom Waits-et vagy Woven Handet hallgatni a metrón. P. J. Harvey egyes lemezeit a Dózsa György úti trolikon. Saját szar minőségű, halk demófelvételeidet (amelyek hallgatása köztudottan a kreatív folyamat része, és abszolút elengedhetetlen a művészi továbblépéshez) bárhol a kombínón kívül. Ez, és nem más a legnagyobb bajunk a BKV-vel.

A Cinikus Tömeg mozgalom jegyében tehát követeljük a BKV-től, hogy haladéktalanul cserélje zenekonformra az összes járművét. A kombínó már nem rossz, legalább arra a szintre kérünk minden mást is felfejleszteni, a kisföldalattitól a leggányabb troliig. Ha még 2009. január elején sem hallom a fogmosás minden egyes legapróbb hangját az Amarokban, aláírást kezdek gyűjteni és népszavazást kezdeményezek a kérdésről.

Követeljük továbbá, hogy a BKV kompenzálja valamennyi zenehallgató utasát a járművein szükséges hangerő okozta halláskárosodásért. Szervezzen szűrővizsgálatokat, ahol meghatározzák a károsodás mértékét, dolgozzon ki egységes kritériumokat a kompenzációra, és üljünk le tárgyalni elfogadható kártérítési összegekről.

A bérlet botrányos áráért cserébe persze nem csak az kéne járjon, hogy az ember kulturált körülmények között utazhat és hallgathat zenét annak kockázata nélkül, hogy megsüketül, vagy nem tudja élvezni a művészetet. Követeljük, hogy a járművekre szereljenek fel USB-s terminálokat, ahol a megvásárolt BKV-bérlet fejében havonta 3 lemezt ingyen tölthetünk le az iTunes-ról vagy egyéb nagy zeneárustól. Alternatívaként havi egy ingyen koncertjegyet is elfogadunk.

A bérlet árába beépített tartalomszolgáltatásról tárgyalhatunk; ahhoz viszont ragaszkodunk, hogy legyenek csatlakozók a járműveken, amikből legalább árammal fel lehet tölteni a zenehallgató utazóközönség lejátszóit. Ez az alapvető szükséglet nem tagadható meg senkitől, ha már maga a zenehallgatás nincs megtiltva utazás közben.

Az igazán kulturált zenés tömegközlekedés érdekében további kéréseink is vannak: a zenészek, akiknek művészetükhöz elengedhetetlenül utazniuk kell lakó- és próbahelyük között, válthassanak kedvezményes bérletet. Az 'Utazási feltételek' felülvizsgálata is időszerű lenne: a szállítható tárgyak közé az egy köteg facsemete mellé fel kell venni a gitárt és a basszusgitárt is. Erősítők és dobszerkók szállításáról készek vagyunk tárgyalni.

Ha követeléseinket nem teljesítik, figyelmeztető sztrájkra hívjuk a BKV zenehallgató utasait. Senki, aki zenét hallgatna utazás közben, nem fog utazni, nem fog fizetni, hanem békésen bandukol majd az utcán zenét hallgatva. Zenészek csakis taxival és turnébusszal fognak közlekedni, ami persze radikálisan megkeveri majd a dugókat és a közlekedés menetét. Rettenetes dolgokkal fenyegetjük a BKV-t, ha tökéletesen megalapozott és ésszerű kéréseinket nem teljesíti.

Előre együtt azért, hogy tömegközlekedés közben is lehessen kulturáltan, emberi hangerővel zenét hallgatni!

BKV sztrájk zenehallgatás

131977