Az alma rohadt, de még mindig ott a csutka

2009. 05. 27.

Lamorak

Gorcsev is már harmadszor van itt, engem meg már ne is számoljunk, de mit csináljunk, ha jó zenéket csinálunk együtt (figyelitek, így kell önbizalmat csinálni). Mivel láthatólag tetszett nektek a 'Diamonds and Gold', amit még hónap elején csináltunk, most itt egy másik Tom Waits. Nem is akármilyen.

 

Bármilyen nehéz is rendesen hozzányúlni Tom Waits-hez (Scarlett Johanssonnak, pontosabban David Siteknek nem is sikerült), azért a Braindogs már megmutatta (mi meg meg is írtuk, először és másodszor is), hogy lehet azért Tom Waits-számokat játszani úgy, hogy az ne legyen se túl imitálgatni próbáló, se röhejes. Lehet persze amellett érvelni, hogy a Gorcsev által feldolgozott és általam felénekelt 'Diamonds and Gold' sem világklasszis, de egyrészt nem is annak van szánva, másrészt meg vagyok róla győződve, hogy az Anywhere I Lay My Head egyes dalainál, amiket Sitek elbaszott mindenféle trendiskedéssel, no, hogy azoknál ez bizony jobb, mit szépítsük (sorry, David). A 'Diamonds and Gold'-dal egy időben viszkiztünk és söröztünk is Gorcsevnél, előtte pedig egyeztettük a kedvenc Tom Waits-számainkat, nekem pedig ebben természetesen merült fel a csodálatos Alice c. lemezről a gyomorból gurgulázó, sötét, gyilkos 'Reeperbahn' (amit annak idején Amszterdamban együtt lallalájoztam a Carré közönségével, Tom meg károgva vezényelte a legdurvább lallalájokat a pianínó mögül). Ez az a szám, amin el szoktam magyarázni, hogy van az, hogy a kimondottan direkt csúnya ének is hogy lesz irtózatosan szép, ha van egy formája (és erről már írtam a tavaly nyári prágai koncert kapcsán): a 'Reeperbahn' végén a mély, torz, embertelenül hörgő, szövegtelen lallaláj valami olyasmit jelenít meg nekem epifanikusan, amit sehogy máshogy nem lehet, és az egész dal tompított, visszafogott zongorás-pengetős-fúvós alapja egyszerre idézi a 'Dirt in the Ground'-ot meg a 'You Can Never Hold Back Spring'-et is. És akkor még olyanok vannak a szövegben, hogy "Behind every window, behind every door / the apple is gone but there's always the core", ragyogó példája a waits-i közmondásosan groteszk költői világnak. Hát ilyen a 'Reeperbahn'.

 

Természetes, hogy ezt feldolgozva az ember meg sem próbálja "utánozni". Gorcsev hangszerelése ennél jobban nem is mondhatná ki, hogy nem próbáljuk utánozni: az effektes gitáralap igazából csak a ritmust hozza, meg hátteret ad a belejátszott, kapirgáló szólóknak; az ének pedig nem az E Sávokban néha hallott Tom Waits-imitátor, hanem tiszta és a lehetőségekhez mérten variál. És még Sophie is énekel vokálokat a háttérben, csikidam, hát ilyen, mikor bloggerek feldolgoznak Tom Waits-et. Büszkék vagyunk rá, ti meg hallgassátok.

Gorcsev (feat. Lamorak, Sophie) -- 'Reeperbahn' (Tom Waits)

 

 

gorcsev lamorak otthon zenélés Tom Waits

131976