2009. 04. 06.
A lófasz és a flóver póver koncepcióinak termékeny összeeresztésének apropóján (és semmiképp sem azért, mert mostanság éppen ilyenek jártak az eszemben) gondolkodtam el azon, mi is vált mára Janis Joplin és Yoko Ono örököseiből, akik fejüket egy szál zongorás számok írására adták. Sokra vitték, és néhányukra talán még ők maguk is büszkék lennének.
Bár a kérdés, hogy Janis vagy akár Yoko 'when I met John' Ono maga kiket tartana hallgathatónak az egyetemes hippiség és a Hair után 30-40 évvel igencsak nehezen megválaszolható, mi mégis nekiveselkedünk, hogy megkeressünk néhányukat, akiknek a flóver korszak ezen legendái (már csak kikezdhetetlen női összetartásuk miatt is) mindenképp adnának egy esélyt kazettás magnóikon vagy recsegős, poros lemezjátszóik tűje alatt. És hogy miért épp zongorás csajokra esett a választás? A válasznál mi sem egyszerűbb: ha olyat mutatunk nekik, amit ők maguk nem csináltak, talán kirúgnak pár hosszú bajszos, virágos pólós gitárost a turnébandából, hogy legújabb, 2009-es körútjukon játszhassák a 'Maybe'-t meg a 'Woman Power'-t egyetlen hatalmas, fekete versenyzongorán. Ez utóbbira külön kíváncsi lennék.
A tréfát némileg félretéve a zongorás csajok (a 'csajok, akik egy szál zongorára énekelnek' talán helyenként pontosabb lenne) meglepően izgalmas területről bányásznak elő újabb és újabb, komoly elismerésre számot tartó dalokat, mindazon veszélyek ellenére, amik pontosan ezekre a dalokra leselkednek; egy szimpla zongorás számot ugyanis legalább olyan nehéz jól megírni és előadni mint amennyire nehéz volt Yoko-t és John-t külön látni 1975-ben. A hibaszázalék magas volta ellenére viszont valami különös módon a huszonegyedik század zongorás csajai szép számmal termeltek nekünk olyan egy, vagy legrosszabb esetben kétszemélyes dalokat, melyek bizony nagyon komolyan megállják a helyüket még a pop ezen egész extrémen személyes, bensőséges és valahogy mindenki által kicsit 'komolyabnak' kezelt szegmensében.
Egy világban ugyanis, ahol minden túlszervezett, túlhajtott, így a zene esetében sokszor valóban túlhangszerelt, a legapróbb részletekig lecsiszolt és szétszedett, beülni egyetlen hangszer mögé (legyen az igazából bármi, mandolintól a digitális loop-ig, amivel a saját hangodból rakhatsz össze kíséretet magadnak élőben) bátran vállalva, hogy most akkor nem lesz mögötted más, nem lesz dob, basszus, ami elnyomja a hibáidat, vagy ami éppenséggel alapból sokkal hangsúlyosabb szerepben tűnne fel vitathatatlanul már önmagában nagy gesztus. Olyan ez kicsit, mint a akusztikus felvételek a No Doubt-nál vagy a Foo Fighters-nél (vagy bárkinél, csak nekik tudom, hogy van, és hogy jó), valami, amire azonnal mindenki lefagy kicsit az automatizált fejrázás után – van ezekben a minimálokban valami, amire külön figyelni kell, ami azonnal egy szándékos hangsúlyosságot sejtet, hiszen csak nem véletlenül dobják sutba a teljes rendelkezésre álló technológiai apparátust és hókuszpókuszt. A minimál már önmagával is mondani akar valamit; a minimál azt akarja mondani, hogy "figyelj, én most harmad annyit nem szarakodok ezzen, mégis nagyobbat tudok mondani, sőt, így tudok nagyobbat mondani." Nem mintha versenyről lenne itt szó, ez fontos. A csajok, akiket most Janis és egyéb hasonszőrű hippilegendák képzeletbeli magnójába ajánlunk nem igyekeznek másokat pofán röhögni, bár könnyen megtehetnék; zongoráik mellett ülve megmutatják, hogy a művészethez (és az igazán jó dalokhoz) nem kell tizenhárom sáv és bajszos gitárosok, elég egyetlen zongora, meg egyetlen hang is.
Kezdetnek a fiatalság egy igen erős, reprezentatív képviselőjét állítanánk példának, az Ausztrál Ájdol kétségbeejtően fiatal döntősét, Lisa Mitchell-t. Az elhamarkodott skatulyák és hasonlók elkerülése végett csak annyit, hogy a mindössze 19 éves leányzó talán az első, aki úgy komolyan gondolkodóba ejtheti azokat, akik szerint az ájdolok semmiképp nem adhatnak kiemelkedőt, sőt, talán valóban figyelemre méltót, amit gyönyörűen példáz az 'Incomplete Lullaby'. Túltéve magunkat a címben hamisan kacsintó Backstreet Boys-hivatkozáson tanúi lehetünk mit lehet kihozni egy alapjaiban teljesen 'mainstream', egyszerű zongoraalapból és egy hangból, ami mintha Katie Melua-ból, Gabriella Cilmi-ből és egy 13 éves, félős kóristalányból raktak volna össze; az alap nagyon kiszámítható vonulata mellett ez a kicsit bátortalan, artikulálatlan, elnagyolt és legfőképpen egyáltalán nem túlspilázott ének (és a szöveg) úgy teszi érdekessé újból az alap amúgy már nagyon sokszor kijátszott 'szépszerelmesodabújós' benyomásait ahogy a színpadon hippik virágait széttépő és a pergődobra szóró Jim Morrison tette anno a nagy flóver póver fesztiválokkal, ami azért nem kis szó. Nincs szívkitépő, álságos színjáték, se térdre esés, ami nálam elér egy nagyon szimpatikus hitelességet, egy erőlködés nélküli, őszinte képet az egészről. A struktúra is megbolygatott kissé, igazi refrén nincs is, a megállások valami elbaszott bridge-témának tűnnek elsőre, de később szerves részeivé válnak a dalnak és a funkciójuk is letisztul; ellensúlyozzák a versszakok nagyon nyilvánvaló (persze egyáltalán nem kifogásolt) pop-ságát, és nem hagyják, hogy mindezt (bevált elbaszó szokás szerint) például vonósokkal rontsák el a végén, hogy a klimax tényleg mindenki számára felismerhető legyen... Mindez ellen szól sajnos, ahogy élőben előadják (gitárral, üstdobbal, meg ilyen szarságokkal), ami nagyságrendekkel rosszabb a zongorás verziónál.
A fiatal reménységek után egy huszonegyedik századi, igencsak sokat osztott és vitatott klasszikust veszünk elő, amiről azért mi biztosan és kétségkívül tudjuk, hogy helye van az igazán jó zongorás csajok között: a 'Hello' nagy előnnyel ver sok-sok egyéb Evanescence számot ugyanis, a 2003-as Fallen egyik legjobbja volt. Nem hiába hozzuk fel persze Amy Lee-t és társait, hiszen teljesen jól példázzák a bevezetőben már körüljárt jelenséget: a 'Hello' (a nagy rádió-kedvenc 'My Immortal' mellett) egy nem kicsit pörgős, hangos, össze-vissza torzított lemezen ékelődik a kötelező fejrázós számok közé, aminek szerintem a mai napig nagyban köszönhető a zenekar komolyabb reputációja. A 'Hello', mint minimál tehát itt is hangsúlyoz, kiemel, felrázza kicsit a hallgatót. Mindenellett a legsúlyosabb és sötétebb szám is a lemezen, olyan, amit szinte gondolkodás nélkül nyomhatnánk finn death-metál zenekarok képébe, mondván hogy ez a sötét bazzeg, nem a duplázás, a hangszáltépés meg a farmon olcsón felvásárolt csirkevér. A fókusz itt zeneileg nagyon szépen a hang és a zongora között egyensúlyoz, együtt működnek, egymásnak adnak jelentést. A zongora monoton, szürke, kilátástalan kiindulópont a 'Hello'-ban, amiből Amy az utolsó versszak hátborzongató íve után sem tud kitörni, az utolsó két-három hajlítással menthetetlenül visszasüpped a kezdeti melankóliába. Bár az Evanescence azóta sokat ismételte önmagát és kicsit el is fáradt, a 'Hello' így is nagyon sokat mutat a maga zongorás nemében (egy kis csellóval a közepén) és az Evanescence-en belül egyaránt.
Az új nemzedék reform szerelmes dalainak hatására, valamint a numetál parádés húzásainak tükrében Yoko és Janis arcára mostanra már valószínűleg jobbnál-jobb zongorás ötletek csaltak mosolyt, mikor is eléjük tesszük harmadik, ez esetben 100%-osan zongorás csajunk, Regina Spektor dalát, amit meggyőzésükre választottunk, például az 'On the Radio'-t. Nem hiába hagytuk őt utoljára, hisz vitathatatlanul ő aratná hippilegendáink közt a legnagyobb, legosztatlanabb sikert annak ellenére hogy nem hord szivárványszínű szoknyát és a háború ellen sem emel szót; Regina Spektor minden eddigit képes megfejelni még kettővel ugyanis az igazi zongorás csaj magabiztosságával. Adva lévén két kizárólag zongorával felvett lemez (11:11 és Songs) Regina az, aki valóban mindent tud erről a jelenségről – a különbség megint csak a fókuszban van. A zongora itt játékos, legalább annyira komplex és kaotikus (elsőre és talán még másodikra is), mint a szöveg, ami alapjaiban jellemző Spektorra. A játékosság a szavakkal és a gyerekmondóka-szerű dallamokkal egyszerre csap át metszően fájó igazságokba, a zongorán is egyre emelkedő kitörésbe ('This is how it works/You're young until you're not/You love until you don't/You try until you can't')– a szöveg és a zene itt tulajdonképpen szinkronugranak, aminek a hangsúlya, a központisága csak akkor jön ki igazán, ha nincs más kíséret, ha csak zongora van.
Az ilyen mód szervező erővé tett művész mindig többszörös figyelmet fog kapni, hisz a célja az, hogy mindenért ő feleljen és minden érthető, egyszerű legyen, amit kommunikálni szeretne; a művész talán legöntudatosabb és legkomolyabb döntése az, ha egy szál zongorával, vagy akármi mással áll ki a közönség elé, amiben biztosra veszem, hogy a Yoko és Janis is egyetértenek. Értsetek ti is egyet, vagy legalábbis hallgassatok mindennek utána. Ja, és persze nagyon becsüljétek a zongorás csajokat, akiket ismertek!
Evanescence Janis Joplin Lisa Mitchell Lista Regina Spektor Yoko Ono
131977