Új Kills-lemez áprilisban

2011. 02. 23.

Paszkal

Április elején az Alison Mosshart és Jamie Hince nevével fémjelzett The Kills új albumot ad ki Blood Pressures címen, amiről már mindenki meghallgatja az első kislemezdalt, és megnézheti a hozzá készült klipet. Vagy akár egyszerre hallgathatja és nézheti, ha úgy tetszik.

A 11 számos Blood Pressures a 2008-as Midnight Boom-ot követi, és a 'Satellite' alapján sokkal teltebb hangzásúnak és gazdagabban hangszereltnek tűnik, mint bármely elődje. Az eddigi legjobb lemezükről, a No Wow-ról mi is megírtuk, hogy mennyire kúl és mennyire mocskosul minimál. Az ezt követő harmadik lemez óta azonban Alisonnak más dolga akadt, egészen pontosan két lemezt is készített viharos gyorsasággal a Dead Weatherrel. De erről mi most nem beszélünk: írtunk róla eleget meg ő maga úgyis elmondta nekünk. Itt van helyette a Kills friss-ropogós single-je.

A Kills klipes életműve egész bőségesnek mondható az eddig megjelent három lemezhez képest. A sor a zeneileg és képileg egyaránt nyers 'Fried My Little Brains'-től az optikai dolgokkal játszó 'Love Is a Deserter'-ön keresztül a pop artos képi világgal operáló 'Cheap and Cheerful'-ig terjed. Ezeken kívül is vannak említésre méltóak, mint például a fekete-fehérből pinkes vörösbe átmenő 'The Good Ones', a vámpíros 'Black Balloon' vagy az osztott képernyővel és egymásra vetítésekkel megküldött 'U. R. A. Fever'. Ahol meg nem elég erős a képi világ, ott elviszi az egészet a zene ('No Wow', 'Tape Song'). Szinte mindegyik Kills-klipben megfigyelhető, hogy nem nagyon alkalmaznak statisztákat: vagy csak ők maguk szerepelnek, vagy dokumentumanyagokat használnak fel. A 'Satellite'-ban is főleg csak Alisont és Jamie-t (aki mintha a fiatalabb Johnny Cash lenne) látjuk, de ez nem innen-onnan összeszedett felvételek egymás mögé illesztése, hanem egy rendesen forgatott videó. A keret egy autós utazás, ami mintha egy napot ölelne fel, de túl sok utalás vagy támasz nem fedezhető fel, hogy mit is jelentenek ezek a képsorok. Érdekes még, hogy a korábbi klipektől eltérően az erőszak és a túlfűtöttség egyáltalán nincs az új videóban -- az egyedüli, ami furcsán hat, az egy többször bevágott autós baleset felvétele.

A dal maga pedig viszonylag elüt a Kills eddigi életművétől: teltebb a hangzás, a ritmus enyhén reggae-be hajló, a dobprogramok összetettebbek és a vokálok egyfajta bensőségességet sugároznak. Vagy akár a késői Tom Waits is eszünkbe juthat a csikorgóra torzított gitárok laza, ritmikus alapozásáról, meg persze az akkordmenetről; a hangzásról meg helyenként egyenesen a Velvet Underground korábbijai. Ha így megy tovább, ez az egész lemez egészen máshogy lesz érdekes, mint az előzőek; igazán örvendetes, hogy ilyen frissnek hat az új szám, és reméljük, hogy a Blood Pressures egésze tudja ezt hozni.

(Paszkal & Lamorak (nagyon kicsit))

Alison Mosshart Blood Pressures Dead Weather Jamie Hince Kills minimál No Wow

131978